Czym jest PDS2?
Komisja Europejska wprowadziła dyrektywę w sprawie usług płatniczych (PSD2), aby zwiększyć bezpieczeństwo płatności oraz pobudzić innowacyjność i konkurencyjność. Dyrektywa PSD2 ma znaczący wpływ zwłaszcza na transakcje w handlu elektronicznym - spowodowała konieczność wdrożenia „silnego uwierzytelniania”. Postanowienia dotyczące silnego uwierzytelniania zawarte w dyrektywie PSD2 weszły w życie z dniem 14 września 2019 r. i obowiązują w całej Europie.
Na czym polega silnie uwierzytelnienie?
Silne uwierzytelnianie wprowadza dodatkowe wymogi bezpieczeństwa w zakresie uwierzytelniania (czyli tego, w jaki sposób klienci potwierdzają, że są osobami, za które się podają). Oznacza to, że klienci są zobowiązani stosować dodatkową formę weryfikacji swojej tożsamości. Jest to tak zwane uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), czyli proces w którym tożsamość użytkownika jest weryfikowana z wykorzystaniem dwóch niezależnych elementów należących do kategorii:
Czym jest kod uwierzytelnienia?
To dodatkowe potwierdzenie Twojej tożsamości stosowane, gdy korzystasz z autoryzacji hasłami SMS. Kod uwierzytelnienia ustalasz przy pierwszym logowaniu do bankowości internetowej:
Zapamiętaj go - od tej pory, gdy operacja będzie wymagała podania hasła SMS, zostaniesz poproszony również o podanie kodu uwierzytelnienia.
Przykład:
- logujesz się do bankowości internetowej podając:
→ dotychczasowy identyfikator,
→ dotychczasowe hasło,
→ kod uwierzytelnienia wraz z hasłem SMS
- zlecając dyspozycję przez bankowość internetową zatwierdzasz ją podając
kod uwierzytelnienia wraz z hasłem SMS:
Nowe zasady logowania
Jeżeli korzystasz z autoryzacji hasłami SMS, podajesz identyfikator, hasło oraz kod uwierzytelnienia i hasło SMS:
Jeżeli korzystasz z autoryzacji mobilnej poprzez aplikację "Nasz bank" zostaniesz poproszony o potwierdzenie logowania w aplikacji mobilnej: