W mObywatelu 2.0 pojawiła się nowa usługa. Dzięki niej w łatwy sposób zgłosisz niepokojące incydenty w sieci, takie jak fałszywa strona internetowa czy podejrzany e-mail lub SMS. W ten sposób przyczynisz się do poprawy naszego wspólnego bezpieczeństwa w Internecie. Informacje, które zgłosisz, trafią do doświadczonych specjalistów od cyberbezpieczeństwa z CERT Polska.
Na czym polega usługa Bezpiecznie w sieci w aplikacji?
Jeśli spotka Cię w sieci coś, co wzbudzi Twoje wątpliwości, na przykład otrzymasz podejrzany SMS czy e-mail, zgłoś to do CERT Polska. W ten sposób zadbasz o bezpieczeństwo użytkowników Internetu, czyli nas wszystkich. A usługa Bezpiecznie w sieci w mObywatelu 2.0 podpowie Ci, jak to zrobić.
Nowa usługa pozwoli Ci szybko i łatwo zgłosić podejrzane działania i treści w Internecie. W intuicyjny sposób przeprowadzi Cię przez cały proces i na każdym kroku wyjaśni, co należy dalej zrobić.
Kto może korzystać z usługi Bezpiecznie w sieci?
Aby skorzystać z usługi, wystarczy być użytkownikiem najnowszej wersji aplikacji mObywatel 2.0 (od wersji 4.39 lub nowszej) i mieć w niej potwierdzoną tożsamość, czyli dodany jeden z czterech pierwszych dokumentów: mDowód, Diia.pl, Legitymacja studencka lub Legitymacja szkolna.
Włącz powiadomienia i bądź na bieżąco z ostrzeżeniami o zagrożeniach w sieci
W usłudze Bezpiecznie w sieci możesz włączyć alerty z ostrzeżeniami o zagrożeniach w Internecie. Będziesz dzięki nim otrzymywać bieżące informacje o atakach cyberprzestępców. Jeśli chcesz otrzymywać takie powiadomienia PUSH na swoim telefonie, naciśnij Włącz powiadomienia na ekranie startowym usługi.
Jeśli zmienisz zdanie i zechcesz wyłączyć powiadomienia, oczywiście w każdej chwili możesz to zrobić. Wówczas w menu dolnym aplikacji naciśnij Więcej, następnie Powiadomienia. W tym miejscu łatwo odznaczysz swoją chęć otrzymywania powiadomień z usługi Bezpiecznie w sieci.
Jakie incydenty możesz zgłosić?
W pierwszym, czyli obecnym, etapie usługi Bezpiecznie w sieci możesz zgłaszać incydenty z następujących kategorii:
- złośliwa strona internetowa (próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy),
- podejrzany SMS (niepokojąca treść lub nadawca),
- podejrzany e-mail (niepokojące załączniki, szantaż lub phishing),
- oszustwo (fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje),
- inny (pozostałe zdarzenia, które nie pasują do poprzednich rodzajów incydentów).
Każda z wymienionych wyżej kategorii ma odrębną ścieżkę w aplikacji – tak, aby proces zgłaszania był jak najbardziej intuicyjny i dostosowany do danej sytuacji. W związku z tym w zależności od kategorii zgłaszanego incydentu przejdziesz przez inne kolejne kroki działania. Aby zgłosić incydent, wystarczy, że będziesz postępować zgodnie z konkretnymi instrukcjami wyświetlanymi na ekranie smartfona.
Jak wysłać zgłoszenie w usłudze Bezpiecznie w sieci?
Zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci zgłosisz w aplikacji w kilku prostych krokach.
2. Na ekranie startowym w sekcji Usługi naciśnij Bezpiecznie w sieci. Jeśli nie widzisz ikony tej usługi, naciśnij Wszystkie, następnie z listy wybierz Bezpiecznie w sieci.
3. Po wejściu do usługi możesz włączyć powiadomienia o zagrożeniach oraz zgłosić incydent.
4. Jeśli chcesz zgłosić niepokojące zdarzenie w sieci, wybierz jego kategorię i postępuj zgodnie z poleceniami wyświetlanymi na ekranie smartfona. Instrukcje będą się różnić w zależności od rodzaju zgłaszanego incydentu.