Dziś, wiele osób nie wyobraża sobie funkcjonowania bez własnych „kluczy” do banku jakimi są karta płatnicza, konto internetowe czy aplikacja mobilna. Szczególnie przekonaliśmy się o tym w ostatnim roku. Aktywność w cyberprzestrzeni to nie tylko wygoda i oszczędność czasu, ale także rosnące wyzwania w obszarze zapewnienia cyberbezpieczeństwa.
Wystarczy wiarygodne przeprowadzenie rozmowy telefonicznej przez oszusta lub wiadomość wysłana na skrzynkę e-mail, aby mógł on zdobyć Twoje pieniądze. Nasze artykuły pomogą Ci ustrzec się przed oszustwem.
Dlaczego musisz zachować czujność
Oszuści starają się wyglądać na tak godnych zaufania, jak to tylko możliwe, dlatego ważne jest zachować czujność i uważać na wszystko, co podejrzane. Oszustwo to transakcja na Twoim koncie, której nie autoryzowałeś i nie dokonałeś sam, a ma miejsce, gdy dokonujesz - lub autoryzujesz - płatność ze swojego konta komuś lub czemuś, co uważasz że jest autentyczne. Jednak zamiast tego zostajesz oszukany.
W przypadku jeżeli przypadkowo przekazałeś swoje dane osobowe, przelałeś pieniądze oszustom lub podałeś swoje dane logowania do bankowości internetowej niezwłocznie zastrzeż je i skontaktuj się z placówką naszego Banku lista placówek TUTAJ.
Jak zastrzec?
KARTY PŁATNICZE, BLIK, PROBLEMY Z KARTĄ W BANKOMACIE
- Bezpłatne numery dostępne całą dobę: 800 888 888 lub 828 828 828
- Dzwoniąc z zagranicy, opłata zgodna z taryfą operatora: +48 61 647 28 46 lub +48 828 828 828
- w bankowości internetowej, zakładka Karty (dotyczy kart płatniczych)
- w aplikacji BS Sztum/Nasz Bank, zakładka Finanse → Karty
- BLIK-a można wyłączyć w aplikacji → ustawienia BLIK
BANKOWOŚĆ INTERNETOWA
- wysyłając SMS pod nr 509 900 218 otreści:
- "BW#identyfikator#PESEL”, gdzie „identyfikator” to login do Internet Banking
(blokada bankowości internetowej i aplikacji mobilnej BS Sztum/Nasz Bank)
- BM#identyfikator#PESEL(blokadatylko aplikacji mobilnejBS Sztum/Nasz Bank)
- BI#identyfikator#PESEL(blokada tylko bankowości internetowej)
- w Internet Banking (zakładka Ustawienia→Kanały dostępu)
- w aplikacji mobilnej BS Sztum/Nasz Bank (Ustawienia→Kanały dostępu)
Oszustwa, na które należy uważać
Socjotechnika
Rodzaj ataku psychologicznego polegającego na nakłanianiu swojej ofiary do wykonania jakiejś czynności. Odnosząc się do oszustw internetowych, zwykle obejmuje to manipulowanie ludźmi w celu ujawnienia kodów dostępu, danych logowania lub innych poufnych informacji. Oszuści komputerowi doskonale wiedzą, że użycie tych technik w Internecie jest wyjątkowo skuteczne i może być stosowane na milionach osób, a szczególnie tych starszych. Najprostszym sposobem, aby zrozumieć, jak działa socjotechnika, jest posłużenie się kilkoma przykładami z życia.
| |
Aukcje internetowe
Oszuści kuszą reklamami tanich towarów – często smartfonów, markowych ubrań i akcesoriów – które tak naprawdę nie istnieją. Często używają fałszywych zdjęć lub nawet wyświetlają zdjęcia innych osób jako własne, aby Cię przekonać. Płacisz za towary, ale nigdy nie docierają, a kolejne telefony nie są odbierane przez rzekomego sprzedającego. Twoje pieniądze przepadły. Sprawdź na co zwrócić uwagę podczas dokonywania zakupów online lub poprzez aukcje.
| |
Phishing
To jeden z najpopularniejszych typów ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS. Oszuści w tym wypadku wykorzystują socjotechnikę, próbują Cię oszukać i spowodować, abyś podjął działanie zgodnie z ich zamierzeniami. Cyberprzestępcy podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, banki, operatorów telekomunikacyjnych, czy nawet naszych znajomych, starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych. Jak ustrzec się przed phishing-iem przeczytasz w naszym artykule.
| |
Oszustwa na BLIK-a „Hej mam prośbę…” Tak często rozpoczyna się treść wymuszenia podania kodu BLIK np. w aplikacji Messenger, rzekomo wysyłany do Ciebie przez Twojego znajomego lub członka Twojej rodziny. W ten sposób możesz stracić naprawdę sporą sumę pieniędzy! Ale spokojnie wystarczy, że będziesz ostrożny! Te i inne przykłady znajdziesz klikając poniżej.
|
Co prowadzi do utraty pieniędzy?
3 x „P”
- Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
- Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
- Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).
! Pamiętaj, że:
- to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
- od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach;
- to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!