Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników Banku Spółdzielczego w Sztumie pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer lub proszą o kliknięcie w link, który przed chwilą wysłali SMS-em lub e-mailem.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie i że w celach "weryfikacji" (aby oszukiwany był pewny, że dzwoni policjant) za chwilę połączy się z nim policjant z Komendy Głównej Policji, który rzekomo potwierdzi kradzież środków. Zazwyczaj podczas rozmowy oszust dodatkowo podaje swój numer identyfikacyjny, który ma uwiarygodnić to, że nie jest oszustem. Informuje, że może przełączyć rozmowę na numer 112, gdzie klient będzie mógł zweryfikować jego wiarygodość. W rzeczywistości nie dochodzi do połączenia z numerem 112, tylko z kolejnym oszustem, który potwierdza wersję przedstawioną przez rzekomego policjanta. Na koniec przestępca prosi o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne lub zwraca się z prośbą o zainstalowanie niebezpiecznej aplikacji (np. AnyDesk, TeamViewer, Quick Support), dzięki której przejmuje pełną kontrolę nad telefonem/urządzeniem mobilnym ofiary. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie
- kliknięcie w link w celu logowania do bankowości internetowej.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz na https://www.bssztum.pl/kontakt. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki.