Sprzedajesz na OLX, Allegro lub Vinted?
Sprawdź na co między innymi zwrócić uwagę podczas dokonywania takich transakcji!
Poniżej prezentujemy zrzuty ekranu stron przez, które oszuści próbowali wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej oraz dane osobowe, podczas finalizowania transakcji.
Udało Ci się „sprzedać” wystawiony przez Ciebie przedmiot na OLX i otrzymujesz link na WhatsApp lub SMS-em:
lub otrzymujesz na swoją skrzynkę mailową „instrukcję”, która pozwoli przejąć oszustom Twoje pieniądze:
TO OSZUSTWO!
Linki wskazane w wiadomościach przekierowują do fałszywych stron, które łudząco przypominają te prawdziwe!
Zwracaj uwagę na:
- adres https://
- treści, które często są nieprofesjonalne lub z błędami a znajdujące się tam logo firm lub banków nie są oryginalne
Ty wpisujesz swoje dane i potwierdzasz np. kodem SMS, a osoba po drugiej stronie (oszust), przechwytuje Twoje środki na rachunku. PAMIĘTAJ!!!
- Nie realizuj transakcji przez linki przesyłane od rzekomego kupującego
- Zwracaj szczególną uwagę przy próbie kontaktu z Tobą przez np. aplikację WhatsApp
- Nie podawaj swoich danych osobowych na niezaufanych witrynach, w szczególności swojego loginu i hasła bankowego oraz danych do karty płatniczej/kredytowej.
- Nigdy nie loguj się do banku poprzez link, który otrzymałeś w mailu lub wiadomości SMS. Nie realizuj transakcji na podstawie email
- Uważnie czytaj powiadomienia oraz komunikaty SMS, w szczególności potwierdzenia transakcji - ich treść (rodzaj operacji, nr rachunku, kwota) musi zgadzać się z tym, co zleciłeś w serwisie bankowym,
W przypadku podejrzenia oszustwa
ZASTRZEŻ KARTĘ PŁATNICZĄ – dzwoniąc na bezpłatne numery dostępne całą dobę:
800 888 888 lub 828 828 828.
Dzwoniąc z zagranicy, opłata zgodna z taryfą operatora:
+48 61 647 28 46 lub +48 828 828 828
ZASTRZEŻ BANKOWOŚĆ INTERNETOWĄ I MOBILNĄ
- wysyłając SMS pod nr 509 900 218 o treści:
• „BW#identyfikator#PESEL”, gdzie „identyfikator” to login do Internet Banking
(blokada bankowości internetowej i aplikacji mobilnej BS Sztum/Nasz Bank)
• BM#identyfikator#PESEL (blokada tylko aplikacji mobilnej BS Sztum/Nasz Bank)
• BI#identyfikator#PESEL (blokadą tylko bankowości internetowej)
- w Internet Banking (zakładka Ustawienia → Kanały dostępu)
- w aplikacji mobilnej BS Sztum/Nasz Bank (Ustawienia → Kanały dostępu)